Dla znawców sztuk widowiskowych
Łysa śpiewaczka. Lekcja. Krzesła
Nieprzemijająca świeżość myśli Eugène’a Ionesco i jego moc chwytania czytelnika za trzewia wynikają po części ze swoistej formy jego dzieł, w których manifestuje się zarówno jego nieokiełznane poczucie humoru, jak skłonność do nihilizmu. W swoim pisarstwie nieodmiennie walczył o prawa człowieka zagubionego w odhumanizowanych strukturach współczesnego społeczeństwa. Porzucił jednak logiczny rozwój wątku i postaci, zastępując to anarchistyczną formą okrutnej komedii. Jej bohaterowie, nieograniczeni wymogami tradycyjnej narracji, dryfują po obrzeżach ustanowionych porządków i obnażają ich kruchość, ich iluzoryczność. "Jeśli o mnie chodzi, chciałbym pokazać na scenie żółwia, przekształcić go w wyścigowego konia, potem go przemienić w kapelusz, w piosenkę, w kirasjera, wodę źródlaną. W teatrze można sobie pozwolić na wszystko, a tam właśnie najmniej przejawia się odwagi. Nie chcę mieć żadnych innych granic niż techniczne możliwości machinerii". Zawarte w tomie sztuki: Łysa śpiewaczka (1950), Lekcja (1951) i Krzesła (1952) należą do jego najwybitniejszych utworów.
Przekład: Jan Błoński, Jan Kosiński, Jerzy Lisowski.
Dostępność: brak towaru
29,00 zł
Rekwizytornia
Rekwizytornia to wybór tekstów Andrzeja Łapickiego, na który składają się felietony publikowane pod pseudonimem w Teatrze, wspomnienia poświęcone początkom kariery aktora, ludziom teatru, z którymi autor występował (m.in. Józefowi Węgrzynowi, Aleksandrowi Zelwerowiczowi, Tadeuszowi Łomnickiemu, Andrzejowi Szczepkowskiemu), wreszcie artykuły dotyczące twórcy, którego Andrzej Łapicki jest piewcą - Aleksandra Fredry. Tom zamyka Alfabet Łapickiego, w którym znalazły się krótkie wspomnienia spotkań autora m.in. z Niną Andrycz, Aleksandrem Bardinim, Gerardem Depardieu, Elżbietą II, Janem Pawłem II, Januszem Kusocińskim, Włodzimierzem Wysockim.
Dostępność: na wyczerpaniu
Wysyłka w: 48 godzin