Autor
- Araszkiewicz Agata (1)
- Calvino Italo (1)
- Ceccherelli Andrea (1)
- Cesaro Antimo (1)
- Fieguth Rolf (1)
- Gosk Hanna (1)
- Grzyb Ryszard (2)
- Kiš Danilo (2)
- Komar Michał (1)
- Kurz Iwona (1)
- Kuśmierczyk Seweryn (1)
- Masłowski Michał (1)
- Mazur Rafał (1)
- Nowak-Stalmann Sibylle (1)
- Rilke Rainer Maria (1)
- Sempé Jean-Jacques (1)
- Telega Ewa, Markowska-Radziwiłowicz Ewa (1)
- Teodorowicz-Hellman Ewa (1)
Cena
-
od
do
Dla miłośników sztuk
Codzienne, przedmiotowe, cielesne
Tom Codzienne, przedmiotowe, cielesne. Języki nowej wrażliwości w literaturze polskiej XX wieku to efekt przyjrzenia się trzem kategoriom z pola znaczeniowego egzystencjalnego konkretu oraz roli, jaką odgrywają one w dwudziestowiecznych zastosowaniach literackich (przy pełnej świadomości ich odwiecznego właściwie istnienia).
To również wstęp do rozpoznania kierunków zmian, które zaszły zarówno w rozumieniu historii, wnikającej obecnie z większą intensywnością w istnienie poszczególne, określającej je, opisującej i ujawniającej się poprzez jego świadomość, a nie w planie wielkich abstrakcji determinujących ludzkie działania; jak i zmian w sposobach prezentowania historii w literaturze współczesnej.
To także próba sprawdzenia, czy utwór literacki, któremu zadano pytania z kręgu konkretu egzystencjalnego, udzieli odpowiedzi rzucających nowe światło na problematykę związku obiektów kulturowych z procesami społeczno-historycznymi. Pokaże nowy aspekt symbolicznego wymiaru praktyk historycznych, a także historycznego wymiaru praktyk symbolicznych, z którymi współcześnie ma do czynienia jednostka, a o których opowiada literatura.
Dostępność: brak towaru
22,00 zł
Twarze w tłumie
Książka nominowana do Nagrody Literackiej Nike 2006.
Iwona Kurz opisuje swoich bohaterów: Marka Hłaskę, Jerzego Skolimowskiego, Kalinę Jędrusik, Elżbietę Czyżewską, Zbigniewa Cybulskiego, po pierwsze, poprzez ich cielesność; po drugie, przez kontekst kultury epoki, szczególnie jej codzienności, która najpełniej określa postawy prywatne; po trzecie, poprzez przemianę mediów w PRL i związane z tym przekształcenie modelu komunikacji społecznej. W ten sposób powstaje mały traktat historyczny przedstawiający przemiany kultury prywatności w epoce PRL rozpatrywane poprzez publiczne wizerunki jej idoli.
Nie przypadkiem w ramie książki dwukrotnie cytowany jest, najpierw jako eseista, potem jako poeta, Wiktor Woroszylski. W twórczości autora Niezgody na ukłon dramatyzm ciągłej, nieuchronnej oscylacji między potrzebą prywatności a publicznym zobowiązaniem był szczególnie dojmujący. Gdybym szukał zatem najbardziej adekwatnego tytułu dla tej książki, to znalazłbym go właśnie u Woroszylskiego, w parafrazie tytułu jego poematu napisanego w 1962 roku, więc w samym środku piętnastolecia, które jest przedmiotem książki Iwony Kurz - Ich powszedni morderca. Opowieść o niemożności spełnienia się ludzi Peerelu w życiu prywatnym, wysnuta z wybranych wizerunków bohaterów wyobraźni zbiorowej w kulturze polskiej lat 1955-1969. Nawiasem mówiąc, dociekliwy czytelnik, który zechciałby zaintrygowany sięgnąć po poemat Twój powszedni morderca, zorientowałby się, że wbrew symbolice tytułu opowiada on o czymś, o czym nie udało się opowiedzieć żadnemu z pięciorga przedstawionych w książce artystów: o miłości spełnionej.
prof.dr hab. Tadeusz Lubelski
Dostępność: brak towaru
26,00 zł